سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی:

کتابخانه‌های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی هستند 

نوربخش گفت: کتابخانه‌های عمومی کانون رجوع مردم در راستای انس با کتاب و ارتقای سطح دانش و آگاهی است؛ بر همین اساس کتابخانه‌های عمومی را باید بزرگترین شبکه فرهنگی جامعه دانست.  
کد خبر: ۶۶۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵ - 15May 2024

کتابخانه‌های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی هستند به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیین رونمایی از کتاب «قدمت بر چشم» به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور «مهدی قزلی» و «عطیه هراتی‌مطلق» نویسندگان اثر، «حسین نوربخش» سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و «سید جلیل بامشکی» معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد بصورت حضوری و برخط برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم نوربخش در سخنانی ضمن گرامیداشت سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و تبریک دهه کرامت اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی جامعه امروز هستند.  

وی با اشاره به برگزاری آیین‌های رونمایی از کتاب و برنامه‌های متنوع فرهنگی کتاب‌محور در کتابخانه‌های عمومی استان، افزود: این قبیل فعالیت‌ها در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و گام نهادن در مسیر انجام رسالت اصلی خود مبنی بر رشد فرهنگ عمومی است. اگر چه که این مهم بدون شک مسئولیت ما را خطیرتر خواهد کرد.  

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب امسال، تصریح کرد کرد: با توجه به تاکید ایشان مبنی بر معرفی کتاب خوب در فضای مجازی، همچون گذشته تلاش ما بر این بوده است تا با پخش این برنامه از طریق فضای مجازی میزبان علاقمندان سراسر استان باشیم.  

این مقام مسئول در معرفی کتاب قدمت بر چشم گفت: این کتاب دربرگیرنده خاطرات افرادی است که به خدمت شریف میزبانی از زائرین امام رضا علیه‌السلام مشغول بوده‌اند. به یمن برکت حضور حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام در این خطه، این رویداد را یک اتفاق مهم فرهنگی و خجسته می‌دانم.  

در ادامه قزلی نویسنده کتاب «قدمت بر چشم» در سخنانی ابراز داشت: باور من بر این بوده است که خدمت میزبانی به زائرین امام رضا علیه‌السلام، ماجرایی جاری و مهم در این سرزمین است. اگر مسیر بغداد به مدینه و بالعکس را در نظر بگیریم به این نتیجه خواهیم رسید که ایرانیان سابقه‌ای طولانی در میزبانی از زائرین حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام داشته‌اند.  

وی افزود: سبقه میزبانی مردم ایران و به ویژه مردم مشهد از زائرین امام رضا علیه‌السلام، مملو از خاطراتی است که کمتر و یا می‌توان گفت هرگز به آن پرداخته نشده است؛ بر همین اساس برای انجام این کار نیازمند حضور فردی بودم که در مشهد مستقر باشد و این آغاز همکاری با عطیه هراتی شد.  

نویسنده کتاب «قدمت بر چشم» تصریح کرد: با مطالعه این کتاب بدون شک هر فردی به این نتیجه خواهد رسید که بسیاری از خاطرات می‌توانست در این اثر گنجانده شود.  

وی ضمن اظهار امیدواری کرد این اثر سرآغاز حرکتی عظیم در ثبت این قبیل خاطرات شود، گفت: مایه مباهات است که امروزه ایده‌های مراقبت و خدمت به زائرین بسیار وسیع شده و از محدوده جغرافیایی خارج شده است.  

سپس هراتی‌مطلق، در سخنانی بیان داشت: برای من باعث افتخار است که در این اثر مشارکت داشتم و سوژه‌ها و روایت‌های مختلف در خصوص تجربه زندگی در مشهد را که حاصل مصاحبه‌های طولانی با افراد مختلف بوده است را در این اثر درج کنم.  

وی در خصوص نام کتاب، اظهار کرد: «قدمت بر چشم» بهترین معرفِ کتاب است. عنوانی که به تمام معنا سابقه میزبانی و ارادت نه تنها مردم مشهد و خراسان بلکه تمامی کشور را از زائرین امام مهربانی‌ها نشان می‌دهد.  

کتاب «قدمت بر چشم» روایت‌هایی از خدمت و میزبانی زائران امام رضا (ع) اثر «مهدی قزلی» و «عطیه هراتی‌مطلق» در ۲۱۵ صفحه توسط انتشارات بوی شهر بهشت مشهد در سال ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار